Eva Murane Grantina ställer ut måleri

UTSTÄLLNING I KULTURHUSET MÖBELNS FOAJÉ
16 APRIL – 28 MAJ

Eva Murane Grantina ställer ut måleri.

OBS! Ingen vernissage 16 april på grund av den rådande pandemin.

”Det finns en underbar tradition inom svenska konstlivet: Att konstnären själv medverkar väldigt aktivt under visningen av sina verk. Man möter sin publik ögat mot öga. Man får berätta, förklara, besvara. Ja, till och med, försvara vissa motiv av sin konst. Samtidigt berikar och kompletterar publiken konstnärens budskap med sin egen tolkning, med sin rika fantasi. En ömsesidig process som både fördjupar samt skapar en ny mening för varje verk.

Hur blir det möjligt? – frågar jag mig. Varifrån kommer de nya tankarna? Var födds fantasi? Och svaret finns: Tack vare den fångade känslan som konstnären lyckats bevara levande.

Varje konstverk erbjuder en mystisk resa i tiden – att uppleva något betydelsefullt – men, kanske, redan glömt – alltid på nytt. Ibland skapar det glädje. Ibland påminner det om något smärtsamt eller överraskar med mod. Sårbarhet. Ärlighet. Djärvhet. Det hela finns med. Då skapar konsten inte bara något så viktigt som inre vision, utan även ett rum för en djup, unik kommunikation. En inre röst kommer fram. Din sanna röst. Om det som fanns, finns eller… blir.

Jag skulle vilja att du ser på mina tavlor som känslornas och tidens reservoar. I varje verk delar jag en hemlighet med dig. Jag önskar att du får uppleva det.”

Eva Murane Grantina
Konstnären

Utställningen arrangeras med stöd av Sveriges Konstföreningar.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑